Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting Liersesteenweg/Mechelsebaan

Herinrichting Liersesteenweg/Mechelsebaan

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Weg

N14

Een herinrichting van de Liersesteenweg/Mechelsebaan (N14) met nieuwe fietspaden dringt zich op. Daarom plant het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een volledige heraanleg van het wegdek en de fietsinfrastructuur over een afstand van ca. drie kilometer. Het projectgebied loopt van het kruispunt met de Lange Zandstraat en de Hertstraat in Sint-Katelijne-Waver tot het kruispunt met de Katelijnsesteenweg in Duffel. Het kruispunt van de Onze-Lieve-Vrouwlaan met de Mechelsebaan/Berkhoevelaan krijgt daarbij verkeerslichten. Rioolbeheerder Pidpa maakt van werkzaamheden gebruik om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.

Wat en waarom?

Verhoging verkeersveiligheid en rijcomfort langs N14

Het wegdek van de N14 verkeert in slechte staat. Daarnaast zijn de fietspaden te smal, liggen ze dicht bij de rijbaan en ontbreekt een voetpad in de bebouwde kom. Om de verkeersveiligheid en het rijcomfort te verhogen, plannen we een volledige herinrichting van de weg, van het kruispunt met de Lange Zandstraat en de Hertstraat in Sint-Katelijne-Waver tot het kruispunt met de Katelijnsesteenweg in Duffel. Het kruispunt van de Onze-Lieve-Vrouwlaan met de Mechelsebaan/Berkhoevelaan krijgt eveneens verkeerslichten. Rioolbeheerder Pidpa staat in voor de inrichting van een gescheiden rioleringsstelsel langs de N14.

Ontwerp binnen bebouwde kom

Simulatie van de verkeerssituatie binnen de bebouwde kom.

Ontwerp buiten bebouwde kom

Simulatie van de verkeerssituatie buiten de bebouwde kom.

Timing en impact?

Projectontwerp in opmaak, start werken ten vroegste vanaf 2025

Op 7 mei 2019 werd door de gemeente, in samenwerking met het studiebureau, een eerste infosessie gegeven over de opzet van het project en het ontwerp. De presentatie kan u hieronder raadplegen. Het ontwerp dat u hierin kunt vinden, werd intussen aangepast op basis van de input van buurtbewoners, handelaars en andere betrokkenen.

Tijdens de verdere uitwerking van de ontwerpplannen hebben we gemerkt dat bijkomende aanpassingen noodzakelijk zijn, onder andere voor de plaatsing van het rioleringsstelsel. Daarom is meer tijd nodig om het dossier samen te stellen. Momenteel maakt het studiebureau het finale projectontwerp op, in samenwerking met de gemeente en de rioolbeheerder. Zodra het ontwerp is afgeklopt, dienen we de aanvraag in voor een omgevingsvergunning, ten vroegste vanaf eind 2024. Indien de omgevingsvergunning is verkregen, stellen we een aannemer aan die vervolgens zijn planning opmaakt. De eigenlijke werkzaamheden starten ten vroegste in 2025.

 

Vragen? Contacteer ons

Contact
Wegen en Verkeer Antwerpen

Contactformulier