Overslaan en naar de inhoud gaan

Afrit Park Midden-Limburg E314 krijgt verkeerslichten

Afrit Park Midden-Limburg E314 krijgt verkeerslichten

Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst de komende weken verkeerslichten op de N726 Wagemanskeel ter hoogte van de op- en afrit 30 Park Midden-Limburg richting Nederland. Deze maatregel moet vooral een verbetering betekenen voor de doorstroming op de afrit van de autosnelweg komende vanuit Lummen. De verkeerslichten werden zo ontworpen en opgebouwd, zodat er geen snoei- of rooiwerken nodig zijn. De werkzaamheden zullen zo’n drie weken in beslag nemen, met plaatselijk beperkte verkeershinder.

Vooral tijdens de ochtendpiek zorgde opstopping op de afrit 30 Park Midden-Limburg geregeld voor een korte file op de rechterrijstrook van de autosnelweg in de richting van Nederland. Om die situatie te vermijden, zal het verkeer bovenaan de afrit ter hoogte van de N726 Wagemanskeel (Zonhoven) voortaan geregeld worden met verkeerslichten. Die doseren de verkeersstromen op een betere manier. Zo zal de doorstroming op de afrit vlotter verlopen. 

Aan het kruispunt van de andere op- en afrit, richting Lummen met de N726 Donderslagweg (Houthalen-Helchteren), komen geen verkeerslichten. 

De werken starten op dinsdag 5 mei 2020 en zullen een drietal weken in beslag nemen. Er wordt hoofdzakelijk gewerkt in de wegbermen. Dat gebeurt vaak vanop de pechstrook, zonder hinder voor het verkeer. Tijdens de plaatsing van de palen zal er plaatselijk beperkte verkeershinder optreden. Dan wordt gewerkt met tekstkarren en botsers om het verkeer te waarschuwen. De op- en afrit blijven steeds beschikbaar.

AWV dankt de aannemer voor de geleverde inspanningen om te kunnen doorwerken onder de strenge veiligheidsvoorschriften i.k.v. het coronavirus.

Met respect voor de natuur
Er wordt bij dit project speciaal gewerkt met kabels door de lucht in plaats van door de ondergrond, zogenaamde ‘luchtlijnen’. Ook de palen worden strategische gepositioneerd. 
Dit specifiek om te vermijden dat er grote struiken of bomen gekapt moeten worden. Er dient enkel een lange sleuf van zo’n 300m gegraven te worden voor een voedingskabel. Deze wordt nadien terug opgevuld, zodat de natuurlijke begroeiing de kans krijgt zich opnieuw te ontwikkelen.