Overslaan en naar de inhoud gaan

De uitgestoken hand

De uitgestoken hand

Handleiding applicatie DAVIE-dataportaal en de juiste toegangsrechten bekomen.

In al onze BIM-projecten speelt ons DAVIE-dataportaal een cruciale rol. Het is de toegangspoort naar de reeds beschikbare OTL-conforme data in onze asset databank en dé manier om als opdrachtnemer de nodige OTL-conforme data aan te leveren. 

Wist je al dat er een uitgebreide handleiding beschikbaar is? En dat die ook wat meer uitleg bevat over hoe je als gebruiker de nodige toegangsrechten kan bekomen? Je vindt alle info hier terug.

Via ons DAVIE-dataportaal dien je als opdrachtnemer in een BIM-project de gevraagde OTL-conforme data aan te leveren, waarna een controle-flow start. Hierbij is er, naast een controle of de data wel OTL-conform is (‘OTL-validatie’), een tweede stap ook een inhoudelijke verificatie van de aangeleverde data. Elke stap in het proces is te volgen via de historiek van je aanlevering en indien nodig krijg je na elke controlestap een foutenrapport. 

Vraag je je af hoe nu de toegangsrechten tot het DAVIE-dataportaal juist in elkaar zitten? Wel, het zit zo…

Als iemand zich aanmeldt op ons DAVIE-dataportaal is dat altijd als medewerker van een bepaalde organisatie. Wij als AWV zorgen ervoor dat de organisatie zelf de nodige rechten heeft op onze DAVIE-applicatie en het zijn de toegangsbeheerders van die organisatie die intern het recht, om data aan te leveren via DAVIE, verder kunnen toekennen aan hun medewerkers.

Elke organisatie heeft één of meerdere 'hoofdtoegangsbeheerder' (bestuurder volgens de statuten van de organisatie) om intern de nodige rechten te kunnen toekennen, via het ‘Gebruikersbeheer van de Vlaamse Overheid’. Die hoofdtoegangsbeheerders kunnen ook co-toegangsbeheerders aanduiden, die dan op hun beurt verder de nodige rechten kunnen toekennen. Op die manier kan je als organisatie vermijden dat het bv. enkel de CEO is die rechten moet toekennen. 

Dit staat meer in detail uitgelegd in onze DAVIE-handleiding.

Een tweede principe, dat van toepassing is bij DAVIE, is de koppeling ‘organisatie - bestek’. Deze koppeling duidt aan, aan welke organisatie (KBO-nummer) het bestek is toegekend en wat vast ligt door het contract dat wordt afgesloten tussen AWV en de opdrachtnemer. Een aanlevering van data of data downloaden uit onze databank gebeurt ook steeds in het kader van een specifiek bestek.

Elke medewerker van een organisatie die zich aanmeldt op het DAVIE-dataportaal ziet alle bestekken die aan die organisatie gekoppeld zijn. Daar wordt dus geen verder onderscheid in gemaakt en hier zijn geen bijkomende rechten voor nodig.

Wij moeten er langs onze kant wel voor zorgen dat we achterliggend aanduiden dat het om een BIM-bestek gaat, zodat de OTL-conforme controle-flow wordt gevolgd. Dat is een taak voor de BIM-projectondersteuner.

Het wordt echter wat complexer als je organisatie deel uitmaakt van een TM/THV/... dat een BIM-project voor AWV uitvoert en je organisatie daarnaast ook nog onder eigen organisatienaam een lopend AWV BIM-project heeft.
Als een medewerker zich dan aanmeldt onder de naam van de eigen organisatie, terwijl het bestek is toegekend aan een TM/THV/..., dan zal de medewerker dat bestek niet kunnen selecteren in DAVIE.

Om dat bestek wel te kunnen selecteren, zal de medewerker zich moeten aanmelden als medewerker van de TM/THV/..., wat dan natuurlijk vereist dat de (hoofd)toegangsbeheerder binnen die TM/THV/... de nodige rechten heeft toegekend aan die medewerker.

Voor toegangsproblemen in een lopend project kan je steeds terecht bij de BIM-projectondersteuner of op ons generieke mailadres TeamBim@verzendlijst.wegenenverkeer.be.