Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting Grotesteenweg (N1) in Berchem - De volgende stap naar een fietsvriendelijke Singel

Herinrichting Grotesteenweg (N1) in Berchem - De volgende stap naar een fietsvriendelijke Singel

Het Agentschap Wegen en Verkeer voorziet in samenwerking met de stad Antwerpen een volledige herinrichting van de Grotesteenweg (N1), vanaf het kruispunt met de Uitbreidingsstraat tot en met het kruispunt met de Elisabethlaan. “De aanpassingen zijn erop gericht het Singelkruispunt en de directe omgeving veiliger te maken voor fietsers en voetgangers, en overzichtelijker voor automobilisten. Zo wordt alweer een belangrijke stap gezet in de richting van een fietsvriendelijke Singel. Hiervoor wordt een budget van 4,5 miljoen euro voorzien”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Vrijliggende fietspaden, ruime opstelplaatsen en conflictvrije kruispunten
Dat is de focus van het geplande herinrichtingsproject. "Langs weerszijden van de Grotesteenweg genieten fietsers er in de toekomst van brede dubbelrichtingsfietspaden die gescheiden liggen van de rijweg. Ter hoogte van de kruispunten komen ruime opstelplaatsen en worden conflictsituaties met het autoverkeer aangepakt”, duidt minister Peeters. De huidige bypasses aan de kruispunten verdwijnen namelijk en deze rechtsafbewegingen worden in een nieuwe conflictvrije lichtenregeling gebracht.
Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis: “De situatie zal vergelijkbaar zijn met die van het heraangelegde kruispunt Singel – Plantin en Moretuslei. Daar werd aan de verkeerslichten ruim plaats gecreëerd voor fietsers.”
 
Werken kaderen binnen groter geheel
“De voorbije jaren leverden het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Antwerpen heel wat inspanningen om de fietsinfrastructuur langsheen de Singel te verbeteren”, zegt minister Lydia Peeters. “Zo opende in 2017 de vernieuwde Turnhoutsepoort en werkten we dit voorjaar de Plantin en Moretuslei af. Langs de Plantin en Moretuslei en op het kruispunt met de Singel hebben fietsers en voetgangers meer ruimte op de nieuwe, brede vrijliggende fiets – en voetpaden.” Nu de werken aan de Plantin en Moretuslei volledig afgerond zijn, komt dus ook de Grotesteenweg aan de beurt. Al gaat de eerste schop nog niet meteen de grond in.
 
Omgevingsvergunning is aangevraagd
In april diende Wegen en Verkeer de aanvraag voor een omgevingsvergunning in. In het kader hiervan loopt sinds 1 juni 2021 een openbaar onderzoek gedurende een periode van dertig dagen. In deze periode kunnen geïnteresseerden het dossier inkijken en opmerkingen of bezwaren formuleren. Dat kan online via het omgevingsloket (dossiernummer 2020150654) of na afspraak in Den Bell, het administratief centrum van de stad Antwerpen. Uitgaand van een positief advies verwacht Wegen en Verkeer de omgevingsvergunning in het najaar van 2021 te kunnen ontvangen, waarna een aannemer wordt aangesteld. De werken zouden dan in het voorjaar van 2022 kunnen starten.
 
Twee vliegen in één klap
Zowel Waterlink i.s.m. Aquafin als De Lijn maken van de herinrichting gebruik om hun installaties te moderniseren. Rioolnetbeheerder Aquafin legt een gescheiden rioleringsstelsel aan in de Grotesteenweg vanaf de Binnensingel tot onder het kruispunt met de Uitbreidingsstraat. Het apart opgevangen regenwater zal later een grote wadi/infiltratiezone in het park Wolvenberg bis gaan voeden. “De Lijn vernieuwt over de gehele projectzone de traminfrastructuur, met name sporen, masten, bovenleidingen en perrons, goed voor een investering van 3 miljoen euro”, besluit minister Peeters.
Figuur: ontwerpplan projectgebied Grotesteenweg.

Op het beeldmateriaal dat u samen met dit bericht bezorgd wordt, is copyright van toepassing. Het Agentschap Wegen en Verkeer vraagt met aandrang om bij publicatie van dit beeldmateriaal op online en offline media '© AWV' te vermelden als bijschrift bij het beeldmateriaal.