Overslaan en naar de inhoud gaan

PERSMEDEDELING: Camera voorkomt ongevallen met te hoge vrachtwagens

PERSMEDEDELING: Camera voorkomt ongevallen met te hoge vrachtwagens

-------------------------------------

N382, Wielsbeke

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) nam een nieuw type detectie voor te hoge vrachtwagens in dienst. De hoogte van de vrachtwagens wordt door een camera gemeten. Ledborden waarschuwen bestuurders als hun voertuig te hoog is. De voorlopige resultaten van het project zijn zeer positief.

Te hoog geladen vrachtwagens leiden tot zeer gevaarlijke situaties. In het slechtste geval raken ze de onderkant van de brug met potentieel zware gevolgen voor de vrachtwagen, andere weggebruikers en de brug. Ongevallen aan bruggen komen vaak voor. In 2021 waren er 522 aanrijdingen aan bruggen of viaducten*.

Ledbord toont nummerplaat van overtreder

Sinds begin dit jaar krijgen chauffeurs van vrachtwagens hoger dan 4 meter een waarschuwing bij het naderen van de Zwaantjesbrug van de Fabiolalaan over de Expresweg (N382) en het kanaal in Wielsbeke. AWV installeerde er samen met TM Proximus/Trafiroad een nieuw systeem van automatische hoogtedetectie. Onder de brug reden elke dag gemiddeld 100 te hoge vrachtwagens. In mei blijkt dit aantal nu gedaald tot 40.

“De setup is nieuw voor Vlaanderen en preciezer dan het systeem van hoogtedetectie met laser dat al elders bestaat. Een detectiecamera meet hoe hoog de naderende vrachtwagen is. Bij meer dan 4 meter wordt een ANPR-camera getriggerd die de nummerplaat toont samen met een waarschuwing op een ledbord 400m verderop, “ licht Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters toe. “Er staat aan de brug al een verbodsbord, maar deze dynamische signalisatie spreekt zeer gericht overtreders aan. Zo verhogen we de verkeersveiligheid.”
http://www.wegenenverkeer.be

Nog 2 op 5 te hoge vrachtwagens

Het aantal te hoge vrachtwagens dat nog onder de brug rijdt, is gedaald sinds de invoering van de hoogtedetectie. Toch negeren nog 2 op 5 vrachtwagens hoger dan 4 meter het verbod. Chauffeurs weten uit ervaring dat ze er net onder geraken. De brug is op zijn laagste niveau 4 meter en 15 centimeter hoog.

Dit is niet zonder risico. Zelfs als ze de brug niet raken, kan het dekzeil bijvoorbeeld worden losgerukt. Bovendien is het bij wet verboden. De laatste 5 jaar is de brug 3 keer aangereden met gewonden, ernstige schade aan de brug en ladingverlies als gevolg.

*Bron: Statbel, FOD Economie

icon-contact-