Overslaan en naar de inhoud gaan

Vanaf 18 maart half jaar grote hinder op Ring Oost Zaventem - Tervuren

Vanaf 18 maart half jaar grote hinder op Ring Oost Zaventem - Tervuren

De nieuwe fase in de grote renovatie van de Leonardtunnel gaat vanaf 18 maart gepaard met grote verkeershinder op de Brusselse binnenring. Het Vlaams Verkeerscentrum adviseert weggebruikers om de komende maanden alternatieven (bijv. de trein) te gebruiken. Als je toch de oostelijke ring neemt, kan je best voor je vertrek de verkeersinformatie raadplegen. De hinder op de binnenring zal aanhouden tot eind oktober. Deze zomer zal er ook hinder zijn op de buitenring en op de E411. 

alle hinder de komende maanden op een rijtje

Ruimte nodig op voorsorteerstrook richting Namen

Het Agentschap Wegen en Verkeer werkt vanaf 18 maart aan de toegangen van de Leonardtunnel, meer bepaald aan de wanden van de toegangen. Het beton van die wanden wordt vernieuwd. Om de werken uit te kunnen voeren, heeft de aannemer ruimte nodig.  Een rijstrook wordt afgesloten op de uitvoegstrook aan de buitenkant van de wanden, waar het verkeer van de binnenring (dat vanuit Zaventem komt) voorsorteert om de E411 richting Namen te nemen. Het verkeer zal al van net voor de toegang van de Vierarmentunnel op een versmalde rijweg (van een rijstrook i.p.v. twee rijstroken) rijden. De aannemer zal de nacht van zondag (17 maart) op maandag (18 maart) de werf voorbereiden. Op maandag 18 maart zal de situatie op het schema hieronder dus al in de vroege ochtend in voege zijn. 

Ook enige hinder voor verkeer vanuit Namen

De aannemer zal ook de verbinding van de E411 (voor het verkeer dat uit Namen komt) en de buitenring (richting Zaventem) versmallen vanaf maandagochtend (18 maart). Daardoor zal mogelijk ook het verkeer vanuit Namen richting Zaventem of richting Brussel enige hinder ondervinden. Het Verkeerscentrum verwacht dat deze hinder enigszins beperkt zal blijven, omdat deze verbinding ook in de toestand zonder werken versmalt van twee rijstroken naar een rijstrook. De strook waar het verkeer over een rijstrook beschikt, zal nu iets langer zijn dan in de toestand zonder werken. 

Gros van de werken ‘s avonds en ‘s nachts

De werken aan de toegangen gebeuren met een techniek genaamd ‘hydrodemolition’ - in mensentaal: een soort van hogedrukreiniger die het ‘oude’ beton losmaakt. Bij die techniek komen er stukken beton los en zou er een risico zijn op schade voor voorbijrijdende wagens. Daarom zal de komende weken het gros van de werken ‘s avonds en ‘s nachts gebeuren, wanneer de tunnel afgesloten is - de tunnel van de ring is al sinds april 2023 gesloten op weeknachten voor de renovatie. De rijstrook op de voorsorteerstrook moet omwille van veiligheidsredenen ook overdag afgesloten blijven - hoewel er dan niet altijd gewerkt zal worden.

Foto's van de werken

Zomer: verkeer binnenring over Leonardkruispunt

Vanaf begin juli vernieuwt Wegen en Verkeer de vloerplaten van de tunnelkokers van de ring.  Tijdens die werken zal het verkeer van de buitenring, m.a.w., het verkeer vanuit Waterloo, altijd door een van de kokers kunnen rijden. Terwijl de aannemer aan de vloerplaat van de buitenring werkt, zal het verkeer van de buitenring door de koker van de binnenring rijden. Die bestuurders zullen dan als het ware ‘spookrijden’. Terwijl de aannemer aan de vloerplaat van de binnenring werkt, zal het verkeer van de buitenring door hun ‘eigen’ koker (die van de buitenring) kunnen rijden. Het verkeer van de binnenring, m.a.w. het verkeer dat vanuit Zaventem komt, zal bovengronds over het Leonardkruispunt omgeleid worden. Deze situatie zal in voege blijven tot eind oktober.

Het schema hieronder stelt de verkeerssituatie voor wanneer de werken in de koker van de buitenring aan de gang zijn (volgens de huidige planning in de zomermaanden). Het verkeer richting Zaventem rijdt dan door de tunnel van de binnenring:

Lees meer over de hinder

Lang weekend in voorjaar / zomer 2024 (timing te bepalen): tunnels ring afgesloten (binnen- en buitenring)

Terwijl het Agentschap Wegen en Verkeer de stalen steunpunten tussen de twee ‘verdiepingen’ (tussen de tunnel van de ring en die van de E411) vervangt, zal het verkeer van de binnen- en de buitenring bovengronds omgeleid worden. De verkeerssituatie zal tijdens dat lange weekend dus anders zijn dan het plan hierboven (‘Verkeerssituatie zomer’), in die zin dat de beide tunnelkokers (van de binnen- en de buitenring) dan tegelijkertijd afgesloten zullen zijn. Zodra de timing van deze ingreep bepaald is, zal het agentschap die bekendmaken.

Meer dan honderdduizend voertuigen per dag

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de renovatie van de Leonardtunnel opgedeeld in korte en lange fasen die elkaar zodanig opvolgen, dat al die weggebruikers de komende maanden toch nog alle kanten uit kunnen. De werken aan de toegangen gebeuren voor de vernieuwing van de vloerplaat, zodat het verkeer op de ring in de zomer toch nog de twee rijrichtingen (binnenring en buitenring) kan gebruiken - weliswaar met veel vertragingen, vooral voor de binnenring (zie hierboven).

Kylie Joly, projectleider van Wegen en Verkeer: “Werken in de Leonardtunnel is geen sinecure, want de tunnels maken deel uit van een druk verkeersknooppunt én ze liggen midden in het Zoniënwoud. Op de E411 en de ring samen passeren op een gemiddelde werkdag in totaal meer dan honderdduizend voertuigen. Omdat de tunnels midden in het Zoniënwoud werken, en omdat de niveauverschillen te groot zijn, kunnen we ook niet met tijdelijke parallelwegen werken. Daardoor zal er heel wat verkeershinder zijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer excuseert zich daarvoor bij de weggebruikers.” 

meer informatie over het project