Overslaan en naar de inhoud gaan

Werken voor fietstunnel in Sint-Truiden (N3) gaan van start

Werken voor fietstunnel in Sint-Truiden (N3) gaan van start

De Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken en de stad Sint-Truiden investeren in een veilige en vlotte fietsverbinding van meer dan 3 km tussen de rotonde Stayen en Brustem. Het is een grootschalig fietsproject dat verschillende jaren in beslag neemt. Een belangrijk puzzelstuk is de fietstunnel, die wordt aangelegd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), onder de op- en afrit naar de Naamsesteenweg (N80), langs de N3. Het investeringsbedrag voor het project van de fietstunnel is 5,9 miljoen euro. De omgeving werd in februari bouwrijp gemaakt. De effectieve werken aan de fietstunnel starten op maandag 11 maart en duren tot het najaar van 2024. Tijdens de werkzaamheden moet verkeer een omleiding volgen. 

Vlotte en veilige fietsverbinding

Fietsers kunnen nog niet langs de Haspengouwlaan (N3) blijven rijden tussen Brustem en Stayen. Momenteel ontbreekt er een veilig fietspad vanaf de op- en afrit naar de N80 tot aan de Kapelstraat. Het Agentschap Wegen en Verkeer legt daarom een nieuwe fietstunnel aan. Deze tunnel biedt fietsers een conflictvrije doorgang. Bovendien zal AWV ook het ontbrekende stuk fietspad aanleggen. De tunnel en het fietspad zorgen ervoor dat fietsers de fietssnelweg langs de Haspengouwlaan (N3), van de rotonde Stayen tot aan de rotonde in Brustem, zonder hindernissen kunnen blijven volgen. Het gemotoriseerd verkeer komt ter hoogte van de Naamstesteenweg (N80) niet in conflict met fietsers in de fietstunnel, waardoor de fietser zich veilig en vlot langs de Haspengouwlaan (N3) kan bewegen. Het investeringsbedrag vanuit AWV voor het project van de fietstunnel bedraagt 5,9 miljoen euro. 

Fietsen onder de grond

De tunnel onder de op- en afrit naar de Naamsesteenweg (N80) wordt ter plaatse gemaakt. Ze wordt 2,5 meter hoog, 6 meter breed en  50 meter lang, met de aanrijconstructies bijgeteld meet de tunnel zelfs 180 meter. In de tunnel komt een dubbelrichtingsfietspad van 4 meter, daardoor is het comfortabel fietsen in beide richtingen. Veiligheid staat voorop, daarom is er een ruimte veiligheidsafstand van minstens 1 meter tussen het fietspad en de tunnelwanden voorzien. Fietsers ervaren een hellingsgraad van 5%, hetgeen een doenbare en aangename helling en klim is voor alle gebruikers. Om ervoor te zorgen dat het ook ‘s avonds en ‘s nachts veilig fietsen is, wordt de tunnel van verlichting voorzien. 

Vlot via de fietssnelweg

Het Agentschap Wegen en Verkeer legt ook een ontbrekend stuk fietspad aan. Het fietspad maakt deel uit van de fietssnelweg F21, die op termijn Tienen met Hasselt moet verbinden via Sint-Truiden. Het nieuwe stuk fietspad komt in het verlengde van de fietstunnel en sluit aan op het bestaande fietspad van de Kapelstraat en de bestaande tunnel Aalsterweg. Fietsers zullen in beide richtingen kunnen fietsen. 

Hinder

Vanaf zaterdag 9 maart wordt de op- en afrit van de Haspengouwlaan (N3) met de Naamsesteenweg (N80) afgesloten voor verkeer. De woningen blijven wel bereikbaar via het T-kruispunt met de Naamsesteenweg. Het verkeer in de omgeving volgt een omleiding via de Kapelstraat en de Lichtenberglaan om zo de N3 richting Heers op te rijden. Fietsers en voetgangers kunnen wel de werfzone passeren. De werken zullen, onder voorbehoud van gunstige weer- en werkomstandigheden, duren tot december 2024.

Veilig fietsen in Sint-Truiden

De fietstunnel en fietspaden zijn het laatste puzzelstuk in het verhaal om een veilige en vlotte fietsverbinding tussen stadion Stayen en Brustem te bekomen. Het totale investeringsbedrag voor de fietstunnel, rotonde Stayen en het kruispunt N3 x Montenakenweg bedraagt 12,1 miljoen euro. Het Agentschap Wegen en Verkeer draagt daarvan 10,2 miljoen euro. 

Meer informatie over het project is te vinden op deze webpagina.