Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanleg middeneiland en Hoppinpunt op Brusselsesteenweg

Aanleg middeneiland en Hoppinpunt op Brusselsesteenweg

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

N290

Deze bewonersbrief wordt lokaal binnen de werfzone bedeeld voor de start van de werken.

Wat en waarom?

Veiliger oversteken aan school Rinkeling

Het Agentschap Wegen en Verkeer werkt vanaf dinsdag 21 mei op de Brusselsesteenweg (N290) in Brussegem. Aan de Vrije Basisschool ‘Rinkeling’ wordt de huidige oversteekplaats vernieuwd. Door de aanleg van een middeneiland kunnen kinderen vanaf volgend schooljaar veiliger oversteken in twee keer. Daardoor verhoogt niet enkel hun zichtbaarheid, maar worden automobilisten ook aangespoord te vertragen. Om plaats te maken voor het nieuwe middeneiland - en het vernieuwde fietspad -, moeten er op sommige plekken bomen worden gerooid. Ook zullen de parkeerplaatsen aan de kant van de school verdwijnen.

Veiliger oversteken

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werkt aan veilige oversteekplaatsen op maat van de locatie. In een praktische gids met ontwerprichtlijnen komen nu alle manieren van veilig oversteken in beeld. Onveilige oversteekplaatsen worden in kaart gebracht en waar nodig aangepast. Zo werden de afgelopen legislatuur maar liefst 275 oversteekplaatsen uitgerust met punctuele verlichting.

Naast de aanleg van een middeneiland wordt ook de bushalte ‘Brussegem Noorden’ in beide richtingen verhoogd aangelegd. Bovendien komt er binnenkort aan de nieuwe parking tegenover de school een Hoppinpunt. De werken aan de nieuwe parking worden uitgevoerd in opdracht van de gemeente Merchtem.

Over basisbereikbaarheid en Hoppin 

Basisbereikbaarheid, Hoppin gedoopt in de communicatie naar het brede publiek, is de nieuwe mobiliteitsvisie voor Vlaanderen. Met Hoppin zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer voor iedereen. Combimobiliteit staat daarin centraal: het combineren van verschillende vervoermiddelen om vlot een bestemming te bereiken. Vraag en aanbod worden daarvoor op elkaar afgestemd en alle oplossingen voor het openbaar vervoer worden gebundeld onder één herkenbare naam, Hoppin. De trein, tram en bus blijven vaste waarden. Op drukke lijnen zetten we snellere en frequentere bus- en tramverbindingen in. Op minder drukke lijnen organiseren we het aanbod anders en komt er flexvervoer waarbij je vooraf een rit boekt.  Ook deelsystemen vormen een aanvulling op de bus- en tramverbindingen van De Lijn. Met een deelfiets- of wagen leg je vlot het eerste of laatste deel van je traject af. Er wordt ook rekening gehouden met het fiets- en wegennetwerk zodat je makkelijk je eigen fiets of wagen kan combineren met het openbaar vervoer.

Meer info op hoppin.be

Timing en impact?

Beurtelings verkeer vanaf 21 mei

Volgens de huidige planning starten de werken op de Brusselsesteenweg op dinsdag 21 mei en eindigen ze eind juni 2024. Ze verlopen in twee fasen.

Verkeerssituatie tijdens de werken?

  • Voetgangers en fietsers kunnen steeds aan de andere kant van de rijweg (waar op dat moment gewerkt wordt) voorbij wandelen en fietsen. We voorzien een tijdelijke oversteekplaats aan de Romeinsebaan. 
  • Openbaar vervoer: reizigers van buslijnen 242, 245 en 543 houden best rekening met vertragingen. Raadpleeg voor vertrek ook de routeplanner van De Lijn via delijn.be/routeplanner.
  • Gemotoriseerd verkeer tijdens de volledige duur van de werken: 
    • Verkeer richting Merchtem volgt een omleiding via de Dorpstraat. 
    • Verkeer richting Brussel kan steeds doorrijden op de Brusselsesteenweg.

Vragen? Contacteer ons:

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier