Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
Veilige fietspaden
De belangrijkste vernieuwing is de aanleg van veilige en comfortabele fietspaden. In zones met een snelheidsbeperking van 70 km/u komen vrijliggende fietspaden, veilig gescheiden van de rijweg door een strook groen waarachter we nieuwe grachten aanleggen.
Iets voor de rotonde in Zwalm, waar een snelheidsbeperking van 50 km per uur geldt, leggen we aanliggende verhoogde fietspaden aan.
Veiliger en aangenamer op weg
Het bestaande betonnen wegdek wordt vervangen door een rijweg in asfalt. Dit zorgt voor meer comfort en minder geluidsoverlast voor omwonenden. Om de snelheid te temperen, worden op het kruispunt met de Monseigneur Lambrechtstraat en de noordelijke kruising met Ronsen Heerweg verkeersgeleiders aangelegd. Deze zorgen ervoor dat het verkeer vertraagt. Op het kruispunt met de Monseigneur Lambrechtstraat verbreden we de weg zodat auto’s op een afslagstrook naar links of rechts kunnen afslaan.
Op de kruising met Ronsen Heerweg wordt middenin de verkeersgeleider een fietsoversteekplaats voorzien. Fietsers kunnen hier veilig in 2 bewegingen oversteken.
Vernieuwen bushaltes
Ook het comfort van de busgebruiker gaat omhoog. Aan de bushaltes Welden Roosstraat en Ronsen Heerweg zal de bus niet meer op, maar langs de rijweg stoppen. De haltes krijgen een verhoogd perron zodat reizigers makkelijk in-en uit kunnen stappen. Het fietspad loopt door achter het perron zodat fietsers niet kruisen met wie de bus op- en afstapt.
Aan de bushalte Nederzwalm Stationsstraat blijft de bus op de rijweg stoppen. Ook deze halte krijgt een verhoogd perron en loopt het fietspad door achter het perron.
Gescheiden rioleringsstelsel
Daarnaast leggen Aquafin, FARYS de lokale overheden en AWV een gescheiden rioleringsstelsel aan. En om overstromingen en wateroverlast tegen te gaan, zullen ook de grachten worden aangepakt zodat ze blijvend dienst doen als buffer bij hevige regen.