Overslaan en naar de inhoud gaan

Cameracontroles tegen sluipverkeer

Cameracontroles tegen sluipverkeer

Cameracontroles tegen sluipverkeer

Op de omleidingsroutes voor lokaal verkeer gelden strikte beperkingen. Die zijn nodig om de woonwijken leefbaar te houden. Tijdens de werken voert de politie controles uit en worden camera’s met automatische nummerplaatherkenning (ANPR) gebruikt om erop toe te zien dat deze regels worden gevolgd. De camera’s worden op verschillende locaties geplaatst om op te treden tegen niet toegelaten doorgaand verkeer.

  • Op de omleiding voor lokaal autoverkeer wordt al het doorgaand vrachtverkeer (>3,5 ton) vervolgd. Enkel vrachtverkeer met een bestemming in deze straten is toegestaan. Ook vrachtverkeer richting Z.5. Mollem is dus verboden.
  • Op de omleidingsroute die enkel is bedoeld voor fietsers wordt al het doorgaand verkeer vervolgd, zowel auto’s als vrachtwagens.

Om doorgaand verkeer te onderscheiden van lokaal verkeer, meten de camera's de tijd waarin een bepaald traject werd afgelegd. De toegestane tijd wordt bepaald op basis van het traject, rekening houdende met de snelheidsbeperking van 30 km/u. Het vervolgen van overtreders gebeurt door middel van GAS-boetes.

Alle informatie over de maatregelen en controles vindt u ook op www.asse.be/mobiliteit-en-wegenwerken

2021-07-13_AWV_N9Asse_Omleidingskaart_Fase_3

Veelgestelde vragen

Ik kom uit de richting van Zellik/Brussel en moet in het centrum van Asse zijn, mag ik gebruik maken van de lokale omleidingsroute?

Ja. Personenwagens die in Asse moeten zijn, mogen gebruik maken van de omleidingsroute. Zij worden hiervoor niet beboet. Aangezien deze omleiding door woonwijken loopt, zijn er wel strenge beperkingen opgelegd. De omleiding mag niet gebruikt worden door:

  • Doorgaand vrachtverkeer (>3,5 ton): vrachtverkeer dat geen bestemming heeft in deze straten, is verboden. De lokale politie controleert met camera's en patrouilles of dit verbod wordt nageleefd.
  • Doorgaand personenverkeer: Autoverkeer dat niet in Asse moet zijn, moet gebruik maken van de omleiding via de E19 en E40. In veel gevallen zal het bovendien sneller zijn om deze omleiding te volgen.

Wanneer mag ik gebruik maken van de straten die dienst doen als fietsomleiding?

Ten zuiden van de Brusselsesteenweg loopt een omleiding voor fietsers. We willen door middel van camerabewaking controleren dat er geen sluipverkeer langs  deze straten rijdt om de werken te omzeilen. Lokaal verkeer, dus verkeer dat een bestemming heeft in deze straten, is wel toegelaten. 

Er staan twee camera’s opgesteld: eentje op de Brusselsesteenweg ter hoogte van de Kortemansstraat en eentje in de Poel. De camera’s registreren wagens die beide camera’s voorbijrijden en de tijd die ze hierover hebben gedaan. Is die tijd sneller dan een vooropgestelde limiet, weten we dat het gaat om sluipverkeer dat via Bekkerzeel de werken wil vermijden. Dit verkeer wordt beboet. Dit geldt zowel voor vrachtwagens als personenwagens.

Als u maar een van deze twee camera’s passeert, hebt u dus een bestemming in Bekkerzeel (of keert u terug van die bestemming) en wordt u niet beboet. 

 

 

Ik woon op het omleidingstraject. Moet ik mijn nummerplaat doorgeven zodat de ANPR-camera’s mij niet beboeten?

Neen. De camera’s werken niet met een lijst van nummerplaten om doorgaand verkeer te onderscheiden van plaatselijk verkeer. Wel meten de camera’s de tijd waarin een bepaald traject is gevolgd tussen twee camera’s. Als die tijd sneller is dan een vooropgestelde limiet, weten we dat het gaat om sluipverkeer. Op de oranje omleidingsroute controleren de camera’s zowel doorgaande vrachtwagens als personenwagens. Op de blauwe omleidingsroute controleren de camera’s enkel doorgaande vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton. De snelheidslimiet van 30 km/u geldt uiteraard wel voor al het verkeer.