Overslaan en naar de inhoud gaan

Sint-Annatunnel: historiek en onderhoud

Sint-Annatunnel: historiek en onderhoud

Datum

Status

Binnenkort

Provincie

Plaats

Weg

SAT
KT

Historiek

De Sint-Annatunnel werd destijds gebouwd als een voetgangerstunnel onder de Schelde die het stadscentrum van Antwerpen (rechteroever) verbindt met linkeroever. De tunnel werd tussen 1931 en 1933 gebouwd in opdracht van de Intercommunale Maatschappij van de Linker Scheldeoever c.v. (IMALSO). Langs beide ingangen beschikt de Sint-Annatunnel over een lift (max. 40 personen/3.000kg) en authentieke houten roltrappen (2x2). In 1992 en 1993 werden restauratiewerken uitgevoerd. De tunnel met inbegrip van beide toegangsgebouwen en de volledige oorspronkelijk technische uitrusting werd in 1997 als monument beschermd.

Meer weten over de voorgeschiedenis en de erfgoedwaarde van de Sint-Annatunnel? Neem dan zeker een kijkje op de website van het Agentschap Onroerend Erfgoed.

Onderhoud

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voert, net zoals in alle tunnels in haar beheer, regelmatig onderhoudswerken uit in de Sint-Annatunnel. De liften en de roltrappen worden regelmatig nagekeken. Voor de liften is dat maandelijks op de eerste dinsdag van de maand, het onderhoud van de roltrappen gebeurt in eigen beheer op variabele momenten. Het beschermde karakter maakt het onderhoud van de liften en de roltrappen steeds een grote uitdaging. De tunnel werd als monument beschermd in 1997, het waardevol onroerend erfgoed moet dus behouden blijven. Dat geldt ook voor het binnenwerk en de aandrijfmechanismen van de liften en de roltrappen. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd evident om wisselstukken te vinden voor het binnenwerk. Ze worden meestal op maat gemaakt en zijn vaak enkel in het buitenland te verkrijgen (VS, Duitsland, ...). 

Daarnaast worden de liften en de roltrappen van de Sint-Annatunnel zeer intensief gebruikt. Tijdens zomerperiodes piekt het aantal bewegingen van de liften tot meer dan 25.000 per maand. Op een goede weekenddag gaan de liften gemiddeld 1200 keer per dag op en neer. Bij de roltrappen tellen we op piekmomenten gemiddeld 55 mensen om de 5 minuten die gebruik maken van de roltrap. Van 2005 tot 2014 maakten op jaarbasis gemiddeld 3300 personen per dag gebruik van de roltrappen. Deze hoge en continue belasting heeft uiteraard ook impact op de werkingsmechanismen van de liften en roltrappen (slijtagestoringen aan kabels, aandrijving, motorcomponenten, ...). 

Grondige renovatie liften op komst

Om de storingen en defecten aan de liften van de Sint-Annatunnel grondig en duurzaam aan te pakken, bereidt het Agentschap Wegen en Verkeer een omvangrijk renovatieproject voor. Zo zullen de liften volledig gerestaureerd worden, met behoud van het  authentieke karakter van de installatie, maar met een frisse uitstraling aangepast aan de moderne noden. Aangezien er tijdens de twee voorgaande jaren geen geschikte aannemer gevonden werd omwille van de omvang, complexiteit en specificiteit van de opdracht, zal het agentschap de coördinatie van de werken nu zelf op zich nemen. Verder zal er een uitsplitsing gemaakt worden van de verschillende opdrachten die in de markt gezet zullen worden, om de kans op het vinden van een geschikte aannemer te vergroten.