Overslaan en naar de inhoud gaan

Toegankelijkere bushaltes op Ninoofsesteenweg

Toegankelijkere bushaltes op Ninoofsesteenweg

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

N8

Foutje in de bewonersbrief: In de brief die binnenkort bedeeld wordt, staat een foute straatnaam voor de nieuwe bushalte in Schepdaal. De bushalte wordt verplaatst naar de Emile Eylenboschstraat en niet naar de Uilenbosstraat zoals er vermeld staat. Onze excuses hiervoor!

Wat en waarom?

Comfortabel de bus nemen aan bushaltes Stelplaats, Kaudenaarde en Schepdaal centrum

Het Agentschap Wegen en Verkeer plant verbeteringen aan de bushaltes ‘Stelplaats’ (ter hoogte van de Flettestraat),  ‘Kaudenaarde’ (in beide richtingen) en 'Schepdaal centrum' (in beide richtingen) op de Ninoofsesteenweg (N8) in Dilbeek.

Na de werken zal het voor iedereen comfortabeler worden om de bus te nemen.

Wat verandert er?

  • Verhoogd busperron en Hoppinpunt Stelplaats: de halte ‘Stelplaats’ blijft halt houden naast de rijweg en krijgt een groter en verhoogd perron. We richten deze locatie bovendien in als Hoppinpunt. Weggebruikers kunnen aan een Hoppinpunt vlot overstappen op verschillende vervoermiddelen. Alle informatie is steeds terug te vinden op de Hoppinzuil.
     
  • Verhoogd busperron Kaudenaarde: De bussen aan de halte ‘Kaudenaarde’ stoppen voortaan wel op de rijbaan. Daarnaast krijgt de halte in beide richtingen een verhoogd perron. Zo kan iedereen gemakkelijk en vlot op- en afstappen. 
     
  • Nieuwe halteplaats en veiliger oversteken aan Schepdaal: De haltehavens van 'Schepdaal centrum' krijgen een andere positie op de Ninoofsesteenweg ter hoogte van de Emile Eylenboschstraat en de Wijngaardstraat. Ter hoogte van deze nieuwe haltes met verhoogd perron aan de tramsite in Schepdaal passen we ook nog de verkeerslichten en de schuine zebrapaden aan. De zebrapaden worden recht aangelegd, zodat mensen veiliger de gewestweg kunnen kruisen aan het kruispunt met de Emile Eylenboschstraat. 
     
  • Veilige fietspaden: we leggen waar mogelijk de fietspaden achter het nieuwe perron aan, zodat er geen conflicten meer zijn tussen gebruikers van het openbaar vervoer en fietsers. 

Aanpassingen aan bushaltes Kaudenaarde in Dilbeek

Beter toegankelijke haltes voor bus- en tramgebruikers

 
Op- en afstappen van een bus of tram moet voor iedereen mogelijk en comfortabel zijn. Per jaar verbetert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om die reden tussen de 100 à 125 bus- en tramhaltes. We verhogen perrons, zorgen voor een bredere doorgang en werken met aangepaste materialen voor bijvoorbeeld slechtzienden. 
In overleg met De Lijn en de lokale besturen bepalen we de prioritaire haltes. Uiteraard nemen we ook alle haltes aan de nieuwe Hoppinpunten mee. Steden en gemeenten maken ook gebruik van onze ontwerprichtlijnen. Zo kunnen lokale besturen en andere wegbeheerders met minder ervaring aan de slag en vergroot de uniformiteit in het straatbeeld. Lees meer over hoe Wegen en Verkeer aan toegankelijke bushaltes werkt op deze pagina.

Over basisbereikbaarheid en Hoppin 

Basisbereikbaarheid, Hoppin gedoopt in de communicatie naar het brede publiek, is de nieuwe mobiliteitsvisie voor Vlaanderen. Met Hoppin zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer voor iedereen. Combimobiliteit staat daarin centraal: het combineren van verschillende vervoermiddelen om vlot een bestemming te bereiken. Vraag en aanbod worden daarvoor op elkaar afgestemd en alle oplossingen voor het openbaar vervoer worden gebundeld onder één herkenbare naam, Hoppin. De trein, tram en bus blijven vaste waarden. Op drukke lijnen zetten we snellere en frequentere bus- en tramverbindingen in. Op minder drukke lijnen organiseren we het aanbod anders en komt er flexvervoer waarbij je vooraf een rit boekt.  Ook deelsystemen vormen een aanvulling op de bus- en tramverbindingen van De Lijn. Met een deelfiets- of wagen leg je vlot het eerste of laatste deel van je traject af. Er wordt ook rekening gehouden met het fiets- en wegennetwerk zodat je makkelijk je eigen fiets of wagen kan combineren met het openbaar vervoer.

Meer info over Hoppin: www.hoppin.be  

Timing en impact?

Werken vanaf 15 april 2024 - aangepaste planning

De bushaltes worden opeenvolgend aangepast. Afhankelijk van de weersomstandigheden wordt de volgende planning uitgevoerd:

  • Vanaf maandag 15 april mei tot eind april: bushaltes 'Kaudenaarde' - 2 weken werken (werken tegelijk aan beide bushaltes)
  • Vanaf eind april tot aan eerste helft juni: bushaltes 'Stelplaats' en onderhoud van de rijweg - 6 weken werken
  • Voor het bouwverlof OF in het najaar 2024: de uitvoeringsdata voor de bushalte 'Schepdaal centrum' en aanpassingen aan het kruispunt met de Emile Eylenboschstraat leest u binnenkort ook op deze webpagina. 

Verkeer over een rijstrook op beide weghelften

Voor de werken aan de bushalte 'Kaudenaarde' is de inname van de parkeerstrook, het fietspad en een rijstrook nodig. 

  • Voetgangers steken over en wandelen aan de overkant van de weg.
  • Fietsers worden aan de verkeerslichten van het kruispunt met Kaudenaarde naar het fietspad aan de overkant geleid.
  • Openbaar vervoer: De Lijn voorziet tijdelijke bushaltes net buiten de werfzone. De lijnbussen 127, 128, 136, 570, 572, 810 en R29 kunnen lichte vertraging oplopen door de werken. Actuele informatie over uw lijn vindt u steeds op delijn.be/routeplanner.
  • Gemotoriseerd verkeer kan de werfzone passeren over een rijstrook i.p.v. twee rijstroken. 

Over de hinder tijdens de werken aan de bushaltes 'Stelplaats' informeren wij u later op deze webpagina. 

Bewonersbrief

Vragen? Contacteer ons

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier