Overslaan en naar de inhoud gaan

Veiliger fietsen langs de Oostmalsesteenweg

Veiliger fietsen langs de Oostmalsesteenweg

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N14

De gemeente Ranst onderzoekt in samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de aanleg van nieuwe enkelrichtingsfietspaden aan weerszijden van de Oostmalsesteenweg (N14). De projectzone bevindt zich tussen de kruispunten met de Kreupelstraat en de Nijlensesteenweg. Zo wil de gemeente de verkeerssituatie voor alle weggebruikers, en in het bijzonder de fietsers, verbeteren. De grondverwervingen zijn lopende.

HET PROJECT IN EEN NOTENDOP

Meer fietsveiligheid en rijcomfort

Momenteel ligt er langs de Oostmalsesteenweg in de richting van Massenhoven een dubbelrichtingsfietspad. Het fietspad is erg smal en ligt er op gelijke hoogte met de rijweg, zonder verhoging of scheiding van het autoverkeer. Om de fietsveiligheid te verhogen, zorgen we voor nieuwe, brede enkelrichtingsfietspaden aan weerszijden van de weg, afgescheiden van de rijbaan. 

Ook het rijcomfort voor gemotoriseerd verkeer verbetert. De bestaande rijweg blijft grotendeels behouden, maar wordt voorzien van een nieuwe asfaltlaag. De maximumsnelheid blijft net zoals vandaag 70km/u.

Meer informatie over de ingrepen vindt u onder 'Toekomstbeeld'.

Aquafin is aanbestedende overheid

Aquafin is de aanbestedende overheid voor dit project. Tegelijkertijd met de aanleg van de nieuwe fietspaden legt de waterbeheerder een nieuw rioleringsstelsel aan dat regen- en afvalwater gescheiden afvoert. Voor het regenwater worden de huidige baangrachten maximaal gebruikt. De afvalwaterriolering zal onder het nieuwe fietspad komen te liggen.

Timing

Vooropgestelde planning

De grondverwervingsgesprekken met de grondeigenaars langs de Oostmalsesteenweg zijn in 2018 opgestart en lopen volop. Grondverwervingen zijn vaak een proces van lange adem. Momenteel is er voor meer dan 90% van de in te nemen percelen een akkoord. Als er voor alle grondverwervingen een akkoord bereikt is, kan de omgevingsvergunning worden aangevraagd en de aanbestedingsprocedure worden opgestart. Ten vroegste in 2025 kan de uitvoering dan starten. Die planning houdt bovendien ook rekening met andere projecten die in Ranst gepland zijn, zoals de heraanleg van de Liersebaan (N14) en de verhoging van de brug over de Nete door De Vlaamse Waterweg nv.

Communicatie

Blijf op de hoogte

Begin 2018, naar aanleiding van de start van de grondverwervingen, organiseerde de gemeente Ranst samen met AWV een infomoment om de plannen en de procedure voor onteigeningen toe te lichten. De presentatie van deze infoavond kan u terugvinden bij onder 'Documenten'.

Op deze webpagina vindt u steeds de laatste stand van zaken.