Overslaan en naar de inhoud gaan

Ontdubbeling N58 en aanleg fietstunnels

Ontdubbeling N58 en aanleg fietstunnels

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

N58

Wat en waarom?

Verbeterde verkeers- en fietsveiligheid 

Om de verkeersveiligheid te verbeteren, staan er een aantal ingrepen gepland: 

  • Naast de twee reeds bestaande rijvakken op de N58 worden er nog eens twee rijvakken bijgelegd. Dit zal de file op de afrit Wervik (nr. 2a op A19) en de file op de N8 in Geluwe helpen ontlasten.
  • Om de doorstroming te verbeteren wordt het kruispunt aan de Menenstraat (N8) met de N58 aangepast van een rotonde naar een lichtengeregeld kruispunt.
    • De fietskokers onder de rotonde worden verlengd, zodat er bovengronds voldoende ruimte is om een kruispunt aan te leggen.
  • Het kruispunt met de Ringlaan (N338) wordt dan weer een turborotonde met voorsorteerstroken
  • Ten slotte zullen rond de N58 ook twee nieuwe fietstunnels worden aangelegd:
    • Eén fietstunnel komt ter hoogte van de Geluwebeek in het verlengde van het fietspad dat reeds aangelegd is.
    • De tweede fietstunnel wordt aangelegd ter hoogte van de Koekuitstraat.

Waar staan we nu?

Werken starten in 2025

Het Agentschap Wegen en Verkeer dient het milieueffectenrapport (ook wel project-MER) in, samen met de aanvraag voor de omgevingsvergunning. Het openbaar onderzoek over het project-MER en de omgevingsvergunningaanvraag start binnenkort op. Als de datum bekend is, leest u dat op deze webpagina.

Als de aanvraag vlot verloopt, kunnen de werken op de N58 in 2025 starten.

Betere fietsinfrastructuur in heel Vlaanderen

Het Agentschap Wegen en Verkeer investeert historisch hoge bedragen in veilige en comfortabele fietspaden. In 2021, 2022 en 2023 ging het om respectievelijk 200, 181 en 176 miljoen euro. In 2024 wordt nog eens 220 miljoen euro geïnvesteerd. 

Sinds 2022 werken we aan 200 grote fietswerven over heel Vlaanderen, bovenop net geen 380 km vernieuwd fietspad via extra relancemiddelen. Ook onderhouden we vaker onze fietspaden met nieuwe markeringen, extra veegbeurten of het scheren van hagen. De inspanningen zorgden voor een beter fietsrapport met hogere scores op veiligheid en comfort van fietspaden tegenover het vorige meetjaar.