Overslaan en naar de inhoud gaan

Toekomstbeeld

Toekomstbeeld

Datum

Status

Beëindigd

Provincie

Plaats

Weg

N73
N715

Regionaal hoppinpunt

Er bestaan interregionale, regionale, lokale, buurt- op basis van netwerklogica en buurtmobipunten op basis van nabijheidslogica. Dit project wordt geklasseerd als een regionaal hoppinpunt. Dit wil zeggen dat vanaf dit hoppinpunt overwegend verplaatsingen binnen de vervoersregio mogelijk zijn. 

Vlotte toegankelijkheid

Elk hoppinpunt is goed toegankelijk voor alle gebruikers, met of zonder handicap, ongeacht leeftijd of omstandigheden, zodat iedereen zich zonder assistentie kan verplaatsen. Elk hoppinpunt is uitgerust met: 

  • Parkeerplaatsen indien nodig, waarbij er aangepaste en voorbehouden plaatsen voor personen met een beperking zijn 
  • een fietsenstalling met ruimte voor buitenmaatse fietsen 
  • informatiedragers (hoppinzuil)
  • infrastructuur om data-uitwisseling mogelijk te maken 

Elk Hoppinpunt is herkenbaar door toepassing van de huisstijl. Dit zorgt voor een goede leesbaarheid. 

Voorontwerp Hoppinpunt Hechtel-Eksel: 

Bushaltes

Bushalte ‘Hechtel kruispunt’ op N715 Hasseltsebaan (ten zuiden van de rotonde) zal verplaatst worden naar de Lommelsebaan (ten noorden van de rotonde). De verplaatsing van de bushalte naar de Lommelsebaan kadert binnen het nieuwe Openbaar Vervoerplan 2021 van De Lijn en de Vervoerregio Limburg. Het verplaatsen van deze halte zorgt binnen de toekomstig aangepaste lijnen en dienstregelingen van de bussen voor de reiziger voor een vlottere en overzichtelijkere situatie.

Op de Lommelsebaan zal de bushalte richting noorden als haltehaven ingericht worden, de bus richting zuiden zal halteren op de rijweg. Op de N73 Peerderbaan zal voor de noordelijke bushalte, richting rotonde, een busstrook voorzien worden. De zuidelijke bushalte, richting Peer, wordt een haltehaven. 

Deze maatregelen zorgen voor een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer en dus minder wachttijden. De bushavens langs de rijweg zorgen ervoor dat het gemotoriseerd verkeer komende van de rotonde ook vlotter kan doorrijden.

Aan de zuidelijke bushalte op het Welsh Guardplein zal een fietsenstalling voorzien worden, een Hoppinzuil en een overdekte wachtzone.

Parking

Het braakliggend terrein tussen de N715 Lommelsebaan en de N73 Peerderbaan zal ingericht worden als parkeerterrein voor auto’s en fietsen. Het parkeerterrein zal enkel via de N715 toegankelijk zijn voor auto’s. De in- en uitrit is 5m breed. Voor zachte weggebruikers wordt een doorsteek voorzien van de parking naar de bushaltes op de N73, via de huidige toegangsweg tot de garages van de woningen op de Lommelsebaan. Dit wegje wordt voorzien in kleinschalige verharding zodat het geaccentueerd wordt dat dit bestemd is voor zachte weggebruikers, maar nog steeds toegankelijk voor de wagen om de garages te bereiken. 

Ook wordt er een doorsteek voor voetgangers en fietsers richting het steegje tussen Stokerijstraat en N715 Lommelsebaan voorzien. Dit verbindt de parking met de achterliggende woonwijk en verkleint de wandel- of fietsafstand richting de bushaltes van het Hoppinpunt. Door de extra passage verhoogt hierdoor ook de pleinfunctie van het terrein en de sociale controle.  

Deze parking biedt plaats voor: 

  • 88 parkeerplaatsen
  • 6 parkeerplaatsen voor personen met een handicap
  • 2 laadpunten voor elektrische wagens (uitbreidbaar)
  • 15 fietslockers
  • 1 fietsherstelzuil
  • Een overdekte fietsenstalling met 36 plaatsen voor gewone fietsen + 8 buitenmaatse
  • De Hoppinzuil
  • Een overdekte wachtzone voor de bushalte. 

Door het voorzien van groenstroken met bomen tussen de rijen parkeerplaatsen en het aanleggen van de parkeerplaatsen in waterdoorlatende verharding, behoudt het terrein zijn groen karakter. De in- en uitrit en de circulatiewegen van het parkeerterrein worden in asfalt voorzien.