Aanleg keerpunt op kruising Omleiding met Mechelsesteenweg
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Vlotter verkeer, veilig oversteken
Wegen en Verkeer plant de heraanleg van het kruispunt van de Omleiding (N26) met de Mechelsesteenweg in Herent. Er komt een keerpunt voor auto’s en openbaar vervoer, met veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers.
Kruisingen Mechelsesteenweg met Omleiding (N26)
In 2011-2012 werd de Omleiding (N26) aangelegd rond het centrum van Herent. Op het begin en einde van de omleidingsweg komt het lokaal verkeer uit Herent samen met het doorgaand verkeer tussen Mechelen en Leuven. Dit zorgt voor vertragingen en onveilige situaties. Om dat te verhelpen werd in 2019-2020 het kruispunt ten noorden al heraangelegd als een rotonde met voorsorteerstroken. In 2024 starten we met de herinrichting van de zuidelijke aansluiting.
Lees meer over de andere projecten in Herent op het tabblad Context.
Het ontwerp in beeld
De kruising van de Mechelsesteenweg met de Omleiding (N26) wordt heraangelegd als een keerpunt in de vorm van een ovonde (een ovale rotonde).
- Op de kruising komt een keerpunt, met voorsorteerstroken voor de wagens die willen keren. Voor bussen richting Herent komt er aparte rijstrook.
- Voor en achter het keerpunt komen veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers.
- De huidige parkeerstrook ter hoogte van huisnummers 246 - 238 richten we opnieuw in. Om conflicten met dwarsende wagens over het fietspad te vermijden, wordt de strook waar in de huidige situatie buurtbewoners dwarsparkeren niet meer bereikbaar. We hebben ernaar gestreefd om zoveel mogelijk parkeerplaatsen te behouden.
- Fietsers en voetgangers uit de Veldstraat geraken makkelijk tot aan de oversteekplaatsen, door een trap en een hellend fietspad.
- De bushaltes aan het keerpunt worden heraangelegd en krijgen een verhoogd perron, zodat iedereen comfortabel op de bus kan stappen.
Waar staan we nu?
Nog geen concrete timing
Begin 2024 wordt er een aannemer aangesteld met een aanbestedingsprocedure. Wanneer de werken effectief zullen starten, is nog niet bekend. De nutsmaatschappijen moeten eerst hun leidingen verplaatsen en vernieuwen vooraleer de aannemer van Wegen en Verkeer kan starten. Er bevinden zich o.a. een belangrijke gasleiding en een middenspanningsleiding in de werfzone. Zodra er nieuws is, melden we dat op deze webpagina.
Zodra we meer weten over de de timing, leest u dat op deze webpagina.