Overslaan en naar de inhoud gaan

Bouw fietstunnel onder N171 in Kontich

Bouw fietstunnel onder N171 in Kontich

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N171

In samenwerking met de gemeente Kontich plant het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de bouw van een fietstunnel onder de Expresweg (N171). Ten noorden van het kruispunt van de N171 met de Drabstraat en de Pierstraat loopt straks het fietspad langs de westzijde van de N171 onder de gewestweg door, richting de Rubensstraat. De fietstunnel wordt een veilig alternatief voor fietsers die nu de oversteek maken aan het kruispunt van de N171 met de Drabstraat en Pierstraat.

Wat, waar en waarom?

Verkeersveiligheid verhogen

Dagelijks steken een 1.000-tal fietsers, waaronder veel schoolgaande kinderen, het kruispunt van de N171 met de Drabstraat en Pierstraat in Kontich over. Tellingen tonen 60 fietsers per minuut op piekmomenten. Het is een druk kruispunt en de verkeersveiligheid moet er beter. Met de bouw van een fietstunnel zorgen we ervoor dat fietsers binnenkort de N171 veilig kruisen, en dat zonder enig conflict met gemotoriseerd verkeer.

Een fietspad in het groen, een ongelijkvloerse kruising onder de N171 via een fietstunnel en een opwaartse fietshelling aan de zijde van de Rubensstraat moeten de verkeersveiligheid aanzienlijk verhogen. Binnen het project maken we het kruispunt van de N171 met de Drabstraat en Pierstraat ook maximaal conflictvrij. Dat betekent dat er geen conflicten meer zullen zijn tussen gemotoriseerd verkeer en de actieve weggebruiker. In het verlengde van een nieuwe fietshelling in de Rubensstraat leggen we ook een dubbelrichtingsfietspad aan langs de N171. Dat situeert zich tussen de Rubensstraat en Jordaensstraat, langs de randparking van Kontich tot aan het kruispunt met de Molenstraat. Deze verbinding sluit aan op het bestaande kruispunt van de N171 met de Molenstraat en het al bestaande dubbelrichtingsfietspad langs de N171 Boniverlei.

Waar komt de nieuwe fietstunnel?

Situeringspplan N171 Fietstunnel Sint-Rita Kontich

Situeringskaart projectgebied.

Het projectgebied situeert zich ter hoogte van het fietspad aan de westzijde van de N171. We bouwen de fietstunnel op een 200-tal meter ten noorden van het kruispunt met de Drabstraat en de Pierstraat waar het Sint-Rita Campus College ligt. De tunnel wordt schuin onder de Expresweg aangelegd, in een hoek van 135°, zodat er geen rechte hoek van 90° ontstaat aan de zijde van de Rubensstraat. Aan die zijde komt de fietshelling parallel met de Expresweg te liggen en naast de bestaande wegenis. Het fietspad takt aan op de Rubensstraat richting het centrum van Kontich.

Timing en impact?

Aanvraag omgevingsvergunning, start aanleg fietstunnel ten vroegste in najaar 2024

We vroegen voor dit project een omgevingsvergunning aan op vrijdag 8 maart 2024. Zodra de aanvraag volledig en ontvankelijk wordt verklaard, volgt nog een openbaar onderzoek van 30 dagen. Dat start ten vroegste eind april/begin mei 2024. Zodra de omgevingsvergunning verkregen is, stellen we een aannemer aan en plannen we de aanleg van de fietstunnel in. We verwachten dan ook ten vroegste in het najaar van 2024 te kunnen starten met de bouw. Als alles volgens plan verloopt, is de nieuwe fietstunnel klaar in het voorjaar van 2026.

Voorbereidende werken al voor de zomer 

De voorbereidende nutswerken worden waarschijnlijk nog voor het zomers bouwverlof van 2024 uitgevoerd.

De timing is steeds onder voorbehoud van gunstige weers- en werfomstandigheden.

Communicatie

Meer weten? 

Op woensdagavond 27 maart organiseerden we in samenwerking met het lokale bestuur een infomoment voor de buurt. We lichtten de ontwerpplannen, de verwachte hinder en de vooropgestelde fasering toe. De info die werd overlopen kan u hier downloaden en opnieuw bekijken. 

Bij de verdere uitwerking communiceren we uiteraard ook nog, onder andere als de omgevingsvergunning is goedgekeurd en in aanloop naar de start van de werken. Schrijf u zeker in op de nieuwsbrief, via de oranje knop op deze pagina (bovenaan of onderaan als u mobiel surft).