Overslaan en naar de inhoud gaan

Dynamische signalisatieborden en nieuwe laag asfalt

Dynamische signalisatieborden en nieuwe laag asfalt

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

E17

Wat en waarom?

Vlotter rijden op E17

De E17, tussen Kortrijk-Oost en de verkeerswisselaar in Aalbeke, staat gekend voor zijn files en de moeilijke invoegbewegingen, met verschillende ongevallen tot gevolg.

Daarom worden er op 5 locaties, tussen Kortrijk-Oost en Aalbeke, dynamische signalisatieborden geplaatst. Zo kan de doorstroming en verkeersveiligheid op de E17 drastisch worden verbeterd.

Hoe werken dynamische borden?

  • Dynamische borden worden aangestuurd vanuit het Vlaams Verkeerscentrum.
  • Ze geven belangrijke informatie mee aan weggebruikers.
    • De maximumsnelheid kan verlaagd worden om de verkeerssituatie veilig te houden en om aanrijdingen, in de staart van files, te voorkomen.
    • Er kunnen ook boodschappen op de borden worden weergegeven over werken verderop of afgesloten wegen.

Nieuwe laag asfalt

Als de dynamische borden in gebruik zijn genomen, wordt er ook een nieuwe laag asfalt aangelegd op de E17, tussen het op- en afrittencomplex Kortrijk-Oost (nr. 3 op E17) en het knooppunt met de E403 in Aalbeke. Zo verbeteren we het comfort voor de weggebruikers.

Ook de wegmarkeringen en de verkeersborden worden aangepast. Op die manier wordt het verkeer beter geleid en verhoogt de doorstroming van het verkeer.

Timing en impact?

Werken in fases

De dynamische borden werden in augustus 2023 geplaatst. Om de hinder voor het verkeer te beperken, worden de asfalteringswerken in verschillende fases uitgevoerd.

Alle info over de verschillende fases leest u op het tabblad ‘Timing en fasering’.

Let op: het aanbrengen van de detectielussen en het aanleggen van een nieuwe laag asfalt zijn weersgevoelig. Als het slecht weer is, schuiven deze werken op. Als de werken opschuiven, leest u dat op deze webpagina.