Overslaan en naar de inhoud gaan

Toekomstbeeld

Toekomstbeeld

Status

In Studie

Weg

N9

Veiliger voor fietsers en verbeterde leefbaarheid

Vandaag bestaat de Grote Steenweg/Gentsesteenweg (N9) uit 1 rijstrook per richting, met daartussen een derde rijstrook. De middelste rijstrook wordt gebruikt als afslagstrook, inhaalstrook of middenberm. Ook zijn er zeer lange parkeerstroken, overdreven veel verharding dus. Het brede wegbeeld zorgt er bovendien voor dat verkeer vaak te snel rijdt. Daarnaast zijn de fietspaden meestal smaller dan 1,5 meter, en zijn ze niet overal gescheiden van het andere verkeer. Kortom, de huidige wegindeling is niet veilig. Tijd voor verandering.

Verbeterde fietsinfrastructuur

  • In de toekomst komen er aan beide kanten van de weg vrijliggende fietspaden van 1,75 meter breed. Waar auto’s 70 km/uur rijden, is er een groene tussenstrook. Bij 50 km/uur is er een borduur en schrikstrook.
  • Ter hoogte van Sport Vlaanderen komt er een dubbelrichtingsfietspad, zodat fietsers vanuit Papegem, Lede en Impe de N9 niet moeten oversteken om aan het sportcentrum te geraken.
  • Waar nodig komt er een middeneiland, zodat fietsers en voetgangers in twee stappen kunnen oversteken. Het verkeer wordt bovendien ook afgeremd door de asverschuiving die het middeneiland met zich meebrengt.

Aangepaste wegindeling

  • In de toekomst zijn er twee rijstroken: één in elke richting. De derde middenrijstrook verdwijnt dus op de meeste plekken. Zo maken we ruimte voor een breder fietspad en groene zijbermen.
  • De resterende extra ruimte wordt flexibel ingezet, afhankelijk van wat er nodig is:
    • Als strook tussen fietspad en rijbaan (vooral als groene bufferstrook, maar waar nodig ook als parkeerstrook).
    • Als een korte middenstrook bij kruispunten (afslagstroken voor linksafslaand verkeer) en bushaltes (oversteekplaats voor voetgangers en fietsers).

Ook de 6 bushaltes in de projectzone pakken we aan: we richten ze zo in dat ze toegankelijk en comfortabel zijn voor iedereen. Lees meer over toegankelijke bushaltes.

Meer groen

  • De kenmerkende bomenrij langs de steenweg blijft grotendeels behouden. Waar mogelijk vervolledigen we ze. Daarvoor planten we extra bomen bij. Bomen zijn niet alleen goed voor de natuur maar zorgen ook voor een minder open wegbeeld, waardoor chauffeurs minder de neiging hebben om te snel te rijden.
  • Anderzijds worden er ook bomen gerooid. Er is onderzoek gedaan naar de staat van de bomen. Bomen die ziek zijn, gaan er sowieso uit. Daarnaast verdwijnen er nog enkele bomen in het kader van de werken. In totaliteit komen er meer bomen bij dan er verdwijnen.

Evenwichtige waterhuishouding

  • Aquafin en Farys maken van de werken gebruik om een gescheiden riolering aan te leggen. Dat is goed voor het milieu want zo scheiden we huishoudelijk afvalwater, afkomstig van bijvoorbeeld wasmachines of douches, van regenwater. 
  • We leggen 4 bufferbekkens aan. Zo’n bufferbekken vangt bij hevige regen het overtollige water op, buffert dit en zorgt voor een vertraagde indringing in de bodem.

Parkeren en inritten

  • De parkeerstrook langs de N9 blijft behouden waar nodig, maar wordt veel minder lang. Uit tellingen blijkt dat het parkeeraanbod niet aansluit bij de behoefte: er zijn te veel parkeerplaatsen. Dat is ruimte die we beter willen inzetten: in de plaats komt er groen.
  • Op verschillende plekken zijn er te brede, onregelmatige inritten naar huizen en bedrijven. Dat is gevaarlijk omdat er zo meer mogelijke conflictpunten met fietsers zijn. Er zijn daarom vaste regels over inritten. Wegen en Verkeer zal alle inritten evalueren en neemt waar nodig contact op met de betrokken eigenaars.