Overslaan en naar de inhoud gaan

Ontwerp

Ontwerp

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

E40

Wat gaat er veranderen?

De voorbije jaren voerde Wegen en Verkeer het nodige studiewerk uit voor de bouw van de twee vernieuwde bruggen: de brug in de E40 over de spoorlijn en de nabije brug in de Merestraat over de E40.

Spoorbrug E40: vlotter en veiliger verkeer 

Op dit moment is de brug in slechte staat, sterk verouderd en opgenomen op de lijst van prioritaire kunstwerken. Deze brug is gebouwd in de jaren ‘50, een periode met minder weggebruikers.

  • Extra ruimte voor een pechstrook per richting 
  • Vernieuwing geluidsschermen en vangrails

Spoorwegbrug E40 voor de werken  (Beeld: © Google Street View)

Brug Merestraat: veiliger voor iedereen, en zeker voor fietsers

De brug aan de Merestraat is een oude brug die niet meer voldoet aan de huidige normen van een veilige brug voor iedere weggebruiker. De voetpaden zijn onveilig, de leuningen zijn verouderd en er is weinig ruimte voor fietsers en auto’s. De fundering van de brug bevindt zich naast de rechterrijstrook, waardoor er geen ruimte is voor pechstroken.

Met de vernieuwing van brug zorgen we voor :

  • Meer ruimte: met een langere brug is er ook ruimte voor drie rijstroken en een volwaardige pechstrook op de autosnelweg E40. 
  • Veilige fietspaden: we leggen op de brug fietspaden aan. Tussen de rijbaan en het fietspad komen betonnen stootblokken. Zo rijden fietsers hier veilig, comfortabel en volledig afgeschermd van het wegverkeer. 
  • Comfortabele voetpaden: ook de voetpaden leggen we opnieuw aan zodat voetgangers veilig kunnen kunnen wandelen tussen Mere en Erpe op de brug.
  • Veiligheid: we installeren een nieuwe brugleuning met een hoogte van 1,20 meter.