Overslaan en naar de inhoud gaan

Vervanging bruggen over E40 in Drongen

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

E40

Wat en waarom?

Waarom zijn de werken nodig?

De bruggen van de Kloosterstraat en de Deinsesteenweg (N466) over de E40 dateren allebei van de jaren ’50. Ze zijn in zeer slechte staat. Het Agentschap Wegen en Verkeer, dat deze bruggen over de snelweg beheert, besliste daarom dat de verouderde bruggen volledig moeten worden afgebroken en vervangen door nieuwe bruggen.

Klik op afbeelding om te vergroten

Het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) Complex Drongen beschrijft de herinrichting van het op- en afrittencomplex Drongen (nr. 13) en de reorganisatie van de wegen die aansluiten op het complex. De bruggen van de Deinsesteenweg (N466), Kloosterstraat en de Ernest Solvynsdreef zitten mee in dit GRUP. Dit betekent dat het GRUP bepaalt wat de functie van deze bruggen wordt en welke bestemming ze krijgen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld een bestemming krijgen als fiets- en voetgangersbrug. Het is belangrijk te benadrukken dat de huidige werken geen voorafname zijn op de keuzes binnen dit GRUP-proces. De vervanging van de bruggen is een veiligheidsnoodzaak waar niet langer mee kan gewacht worden. Als later in het kader van de herinrichting van het complex blijkt dat de bruggen een andere functie of bestemming moeten krijgen of niet meer nodig zijn, dan zullen de bruggen daaraan aangepast of indien noodzakelijk afgebroken worden.  

Lees hier meer over het GRUP-proces.

Wat verandert er?

Vrijliggende fietspaden op de bruggen

Het ontwerp van de nieuwe bruggen telt bredere fietspaden voor beide richtingen. Fietsers rijden in de toekomst gescheiden van auto’s en vrachtwagens. Dit zorgt voor een veilige verbinding tussen de woonkernen.

Meer ruimte onder de bruggen

De brugpijlers die de nieuwe brug ondersteunen, zullen smaller zijn dan de bestaande pijlers. Hierdoor komt er op de snelweg E40 onder de brug ruimte vrij. Die ruimte zal worden gebruikt om de pechstrook onder de brug door te trekken zodat er langs de volledige snelweg een pechstrook is.

Wegen en Verkeer en de stad Gent maken gebruik van dit project om ook het verkeer op en rond de bruggen veiliger en vlotter te laten rijden. Ontdek de verschillende aanpassingen via de webpagina ‘Ontwerp’.

Lees meer over het ontwerp.

Timing en impact?

Werken gefaseerd aangepakt

  • Brug Kloosterstraat: de vervanging van de brug in de Kloosterstraat loopt van 3 juli tot midden 2024 en duurt maximaal 1 jaar. 
  • Brug Deinsesteenweg (N466): de vervanging van de brug in de Deinsesteenweg (N466) start in 2024. 

Zodra de planning is gekend voor de werken aan de brug van de Deinsesteenweg, informeren we u hierover.

De werken aan de brug Kloosterstraat starten op 3 juli en verdelen we in 3 fasen om iedereen zo bereikbaar mogelijk te houden. Bovendien starten we de werken in de zomerperiode om de hinder zo veel mogelijk te beperken.

Lees meer over timing op het tabblad ‘Timing en fasering’.

Beperkte hinder voor verkeer op E40, lokaal verkeer volgt omleiding

De brug Kloosterstraat zal tijdens de werken onderbroken zijn. Verkeer volgt een omleiding. Met een tijdelijke op- en afrit richting de autosnelweg E40 blijft het bedrijventerrein Drongen I tijdens de werken vlot bereikbaar.

Afhankelijk van de fase van de werken geldt een andere verkeerssituatie. U leest er alles over op de webpagina ‘Actuele hinder’.