Overslaan en naar de inhoud gaan

Projectverloop

Projectverloop

Datum

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N20

Streefbeeldstudie als startpunt

In 2012 keurde de Provinciale Auditcommissie (PAC) het zogenaamde streefbeeld goed voor de N20 tussen Hasselt en Tongeren.

  • Dat streefbeeld geeft de ruimtelijke visie weer van verschillende partners op het volledige tracé.
  • Het streefbeeld is dus een leidraad en vormt het vertrekpunt voor de verdere uitwerking van de toekomstige N20. 

Over welke uitgangspunten spreken we? 

  • De N20 situeert zich tussen de stedelijke kernen van Hasselt en Tongeren en maakt de verbinding vanuit deze steden met Kortessem.
    • De gewestweg werd gecategoriseerd als een secundaire weg type III.
    • Zo’n type weg moet vooral een vlotte en veilige doorstroming van fietsers en het openbaar vervoer bevorderen. 
  • De N20 kenmerkt zich door een afwisseling van lintbebouwing en open ruimte.
    • Het streefbeeld drukt de wens uit om een duidelijk, visueel onderscheid te maken tussen kern- en buitengebieden.
    • De weginrichting moet dit onderscheid mee ondersteunen, bijvoorbeeld door een asverschuiving van de rijweg (poorteffect).
    • Zo krijgt de N20 een zekere uniformiteit over de gemeentegrenzen heen en wordt de situatie op de weg leesbaarder voor de verschillende weggebruikers. 
  • Waardevolle en beeldbepalende elementen worden mee geïntegreerd in het ontwerp van een bepaalde zone.
    • Denk aan het behoud van laanbeplanting of open grachten.
    • Ook verhardingsmaterialen kunnen de eigenheid van een gebied accentueren, zonder het totaalbeeld van de N20 te verstoren.

Ontwerprichtlijnen geven richting 

Naast de algemene uitgangspunten van de streefbeeldstudie moet de toekomstige weginrichting van de N20 ook rekening houden met ontwerprichtlijnen

  • AWV maakt daarvoor gebruik van vademecums, dat zijn handboeken met richtlijnen en afspraken over hoe AWV gewest- en snelwegen verkeersveilig wil inrichten. 

Van streefbeeld tot projectnota

Het streefbeeld is de voorbije jaren uitgewerkt van een startnota tot de projectnota.

  • Die projectnota verantwoordt het voorkeursconcept en geeft al een eerste technische uitwerking van het concept.
    • We spreken van ontwerpplannen en dwarsprofielen in voorontwerp.
    • Dit zijn voor alle duidelijkheid nog niet de definitieve ontwerpplannen, maar ze geven wel al een goede eerste indruk van het toekomstige wegontwerp. 
  • De volgende stap is om de projectnota, met daarin de voorontwerpplannen, te verfijnen en vervolgens te laten goedkeuren.
    • Parallel start ook de opmaak van de dossiers voor de grondinnames en de gescheiden riolering. 

Groter perspectief voor vernieuwing Kortessem-centrum 

Voor de zomer van 2023 werd beslist om het project van de Hasseltsesteenweg (N20) bij te sturen.

  • Omdat ook een vernieuwing van de Dorpsstraat (N76) volgt, bundelt AWV beide herinrichtingsprojecten om de ruimtelijke vernieuwing van het centrumgebied geïntegreerd te benaderen.
  • Zo creëren we kansen om de kern van Kortessem te versterken wat betreft verkeersveiligheid en -doorstroming, kwaliteitsvol wonen, werken en leven.
  • Er werd een participatief traject opgestart om het ontwerp bij te sturen op basis van de noden en verwachtingen uit de omgeving.